Stap 1: Schademelding
Wanneer u schade aan uw auto ondervindt, kunt u dit telefonisch bij ons melden. Wij maken dan zo snel mogelijk een afspraak met u, om uw autoschade te beoordelen. Tijdens deze afspraak legt een schade-expert/behandelaar de schade aan uw auto vast. Om dit zo goed mogelijk te doen worden hierbij digitale foto’s genomen.

Wij willen u vragen om de volgende documenten mee te nemen:
1. Rijbewijs
2. Kentekenbewijs
3. Groene kaart

Tijdens deze afspraak wordt tevens gecontroleerd of alle gegevens betreffende het voertuig (merk, type, kenteken en chassisnummer) juist zijn. Als u het schadeformulier nog niet volledig heeft ingevuld of hierover nog vragen heeft, dan assisteren wij u hier graag bij. Kunt u niet meer in uw auto rijden, bel dan het alarmnummer op uw groene kaart en uw voertuig zal gesleept worden.

Na het gesprek zal een schaderapport opgesteld worden en kunnen we u vertellen hoe lang de reparatie gaat duren, of er onderdelen besteld moeten worden en welke kosten aan de reparatie verbonden zijn. Hierna geeft u toestemming om uw auto daadwerkelijk te laten repareren en plannen we de reparatie in overleg met u. Ook nemen wij de financiële afhandeling m.b.t. de verzekeringsmaatschappij van u over. Het enige dat u hiervoor hoeft te doen is het ondertekenen van een akte van sessie en wij doen de rest.

Afhankelijk van uw wensen zorgen wij tevens voor een vervangende auto.

Stap 2: Demontage
Het herstel van de autoschade begint met het demonteren van de beschadigde onderdelen. Deze worden eventueel vervangen door uitsluitend originele onderdelen. Beschadigde delen worden milieuverantwoord afgevoerd. Kunststofdelen, zoals bumpers, worden eveneens hersteld, waardoor deze niet vervangen hoeven te worden.

Als uw auto schade heeft opgelopen aan het chassis of de wielophanging, is het mogelijk dat uw auto opnieuw ‘gericht’ moet worden. We stellen de maatvoering af op de door de fabrikant opgegeven waarden met behulp van richtbanken en uitlijnapparatuur.

Stap 3: Plaatwerkerij
Vervolgens wordt de carrosserie uitgedeukt of vervangen en zonodig gericht met trekapparatuur op een richtbank. Het is zelfs mogelijk bepaalde plaatdelen uit te deuken zonder dat deze daarna gespoten hoeven te worden. Dit heet, met een mooi woord: restylen. Restylen is goedkoper en beter voor het milieu.

Stap 4: Voorbewerking
Wanneer de plaatwerkonderdelen hersteld en uitgedeukt zijn, worden deze voorbewerkt. Dit houdt in dat de delen strak geschuurd worden en voorzien van een speciale roestwerende grondlak. De laatste voorbereidingen voor het spuiten worden in deze fase uitgevoerd. Voordat de auto naar de spuiterij gaat worden de te spuiten delen ontvet en de delen die niet worden gespoten, afgeplakt.

Stap 5: Spuiterij
De autospuiter brengt in een stofvrije spuitcabine zorgvuldig een nieuwe laklaag aan. De juiste kleur wordt door een verf mixcomputer in combinatie met ondersteuning van de lakfabrikant aangemaakt. In de cabine kunnen zowel uw gehele auto als de losse onderdelen tegelijkertijd gespoten worden. Wij maken hierbij gebruik van een milieuvriendelijke lakken.

Door het aanbrengen van lak krijgt uw auto een mooie, diepe kleur en worden onderliggende lagen beschermd tegen weersinvloeden.

Vervolgens wordt de lak in de cabine op de meest ideale temperatuur gedroogd. Voor kleinere schades kunnen we het droogproces versnellen.

Stap 6: Montage
Nadat het plaat- en spuitwerk afgerond is, gaat de auto naar de afdeling montage, waar de onderdelen weer aan de auto gemonteerd zullen worden. Als laatste wordt alle elektronica in uw auto aangesloten en getest. De auto wordt daarna onderworpen aan een technische eindcontrole. Zo wordt bijvoorbeeld de wielophanging met computergestuurde apparatuur uitgelijnd. Na de kwaliteitscontrole heeft u vier jaar garantie op de reparatie.

Stap 7: Wassen
Na een grondige wasbeurt en het reinigen van het interieur is de auto gereed voor aflevering.

Stap 8: Afleveren
Zodra de auto afleveringsklaar is, neemt de receptioniste of schademanager contact met u op, zodat u de auto kunt ophalen of wanneer wij de auto bij u komen afleveren. U krijgt bij aflevering uitleg over de werkzaamheden die zijn uitgevoerd.

Bij het ophalen van uw auto levert u tevens de leenauto afgetankt in. Indien de auto niet volledig is afgetankt zal een van onze medewerkers dit moeten doen. De kosten hiervoor, inclusief de kosten voor de brandstof, worden dan aan u gefactureerd.

Hierna ontvangt u een FOCWA-garantiebewijs (4 jaar of overname van de originele fabrieksgarantie) en een nieuw schadeformulier.

Geen reacties meer mogelijk.